Translate

Παρασκευή 7 Ιουλίου 2023

Τί προσφέρουν τα παραμύθια σε μικρούς και μεγάλους.




Η αστερόσκονη στην καθημερινότητα.

Από τον Ηρόδοτο, τον Αριστοτέλη, αλλά και άλλους ιστορικούς και φιλοσόφους η χρήση των παραμυθιών αναφέρεται   ως μέσω  για την αγωγή, καθώς και τη ψυχαγωγία των παιδιών.

(Η εικόνα δημιουργήθηκε με τη χρήση ΑΙ ύστερα από περιγραφή)

 Το παραμύθι είναι αυτό που βρίσκεται κοντά στο μύθο, αλλά διαφέρει από αυτόν, διότι μύθος είναι μια αλληγορική διήγηση που έχει στόχο την ηθική διδασκαλία ενώ το παραμύθι είναι προφορική  ή γραπτή  αφήγηση με περισσότερους στόχους, η οποία αποτελείται από πολλά διαδοχικά επεισόδια τα λεγόμενα  μοτίβα που πολλές φορές περικλείουν φανταστικά πλάσματα, μαγικές καταστάσεις, εξωπραγματικά τοπία, μεταφορά του αναγνώστη ή του ακροατή σε κόσμους και τόπους κατασκευασμένους από την ίδια τη φαντασία του που διεγείρεται. Τα παραμύθια πυροδοτούν τη φαντασία και διεγείρουν τη δημιουργική σκέψη

  • Τa παραμύθια συχνά προσφέρoυν ηθικά μαθήματα και διδάσκουν  αξίες όπως είναι το θάρρος, η αγάπη,  η ειλικρίνεια, η επιμονή, η υπομονή, ο σεβασμός, η ενσυναίσθηση και άλλες.
  •  Η καθοδήγηση που προσφέρεται από τα παραμύθια μέσω της μεταφοράς σημαντικών μηνυμάτων από τον τρόπο ανταπόκρισης των ηρώων στις προκλήσεις αλλά και τις ηθικές επιλογές τους είναι αδιαμφισβήτητη. 
  •  Τα παραμύθια προκαλούν μια σειρά από συναισθήματα στον αναγνώστη ή τον ακροατή όπως είναι η χαρά, ο φόβος, η λύπη, αλλά και η ελπίδα, τον βοηθούν να τα εξερευνήσει και να τα κατανοήσει και παρέχουν έναν ασφαλή χώρο, έτσι ώστε να τα βιώσει και να τα επεξεργαστεί.
  •  Τα παραμύθια δεν είναι για τα παιδιά μόνο φυγή από την πραγματικότητα και το δύσκολο σημερινό κόσμο σε έναν άλλο, δελεαστικό, αλλά δημιουργούν κόσμους ανύπαρκτους,  διαφορετικούς, οξύνουν τη σκέψη και διευρύνουν το νου, καλλιεργούν τη φαντασία και την αισθητική μόρφωση, καθώς το περιεχόμενό τους προκαλεί τέτοια συγκίνηση που μόνο η τέχνη μπορεί να προκαλέσει.
 Μέσω των  παραμυθιών δίνεται στα παιδιά η δυνατότητα να νοηματοδοτήσουν τον κόσμο.
Τα παραμύθια μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν για διαφορετικούς πολιτισμούς, καθώς και τρόπους ζωής. Μπορούν επίσης να τα βοηθήσουν να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, όπως η συνεργασία, η επικοινωνία και η επίλυση συγκρούσεων.
Τα παραμύθια αποτελούν κοινό έδαφος για τη σύνδεση μεταξύ των γενεών αφού           παρέχουν κοινές πολιτιστικές εμπειρίες. 
Τα παραμύθια μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να χαλαρώσουν και να αποβάλλουν το στρες. 
Μπορούν επίσης να προωθήσουν την ψυχική τους ευημερία και να τους  βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις και να βρουν ελπίδα.
  Επιπρόσθετα το όφελος από την ανάγνωση των παραμυθιών είναι διπλό αφού και ο ενήλικας που λέει τα παραμύθια το απολαμβάνει, ξαναγυρίζοντας στην παιδική του ηλικία, αλλά και το παιδί.                                                                                                                 Εξαιρετικά σημαντική είναι η επιλογή του παραμυθιού και  επιβάλλεται να είναι κατάλληλο για την ηλικία, τα ενδιαφέροντα καθώς και το προφίλ του παιδιού.
  • Μέσα από το παραμύθι το παιδί να αναπτύσσει τον προφορικό του λόγο, εμπλουτίζει το λεξιλόγιο του και να έρχεται σε επαφή με τον γραπτό λόγο καθώς συνδυάζει τις λέξεις με το κείμενο που βλέπει στο βιβλίο. 

   Συμπερασματικά τα παραμύθια συνεισφέρουν στη γνωστική, γλωσσική, ψυχοκοινωνική καθώς και την κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών
Είναι χρήσιμο λοιπόν με κάθε ευκαιρία να γίνεται ανάγνωση ή ακρόαση παραμυθιών από τα παιδιά καθώς τα οφέλη είναι πολλαπλά.

 

Μη επαγγελματική χρήση. 
Μόνο για σκοπούς ενημέρωσης και με αναφορά του δημιουργού.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ 

 



Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022

Ένα παραμύθι για τις μέλισσες, την καταστροφή του περιβάλλοντος και τον εγωισμό του ανθρώπου.

Ο εγωιστής πρίγκιπας και οι Μέλισσες!

Ο εγωιστής πρίγκιπας και οι μέλισσες 

Το παραμύθι αυτό δημιουργήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος Πολυμεσικές εφαρμογές στην εκπαίδευση του Διιδρυματικού Μ.Π.Σ. του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης "Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση". Συνοδεύεται και με εκτυπώσιμες εργασίες σε pdf για παιδιά νηπιαγωγείου ή Α΄ Δημοτικού που μαθαίνουν ανάγνωση. 

   Μια φορά κι έναν καιρό σε μακρινό βασίλειο, έγινε αυτοκρατορικός γάμος. Βασιλιάδες και ευγενείς μαζεύτηκαν και γιόρταζαν δυο μέρες. 

   Ο Μάξιμος και η Βικτώρια παντρεύτηκαν.  Μετά από πολύ καιρό, γεννήθηκε ένα αγοράκι που το ονόμασαν Πάρη. Από την αδυναμία τους στο αγόρι,  το κακόμαθαν. Όσο μεγάλωνε γινόταν χειρότερος, φίλους δεν είχε και όλη μέρα δεν έκανε τίποτα άλλο από το να ενοχλεί τους υπηκόους του βασιλείου.

  Μια μέρα ξαπλωμένος στο γρασίδι ο Πάρης, κοίταζε πάνω  το δέντρο που είχε ανθίσει,  σηκώθηκε απότομα και άρχισε να τρέχει φωνάζοντας με όλη του τη δύναμη. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τι προκάλεσε τόση φασαρία. Η μητέρα του, έτρεξε κοντά του.

-Τι έπαθες; Ποιος σε πείραξε;

-Κάτι με τσίμπησε, ένα κίτρινο έντομο.

-Μέλισσα ήταν, δε θα πάθεις τίποτα, θα ζήσεις!

-Να τις σκοτώσουμε όλες, δε θέλω να υπάρχουν πια μέλισσες στο βασίλειο.

Οι σοφοί του βασιλείου, διαφώνησαν και προειδοποίησαν πως αν σκοτώσουν τις μέλισσες δε θα μπορεί να γίνει η επικονίαση και στο βασίλειο δε θα καρπίσουν τα φυτά και τα δέντρα.
   Η βασίλισσα Βικτώρια όμως ήθελε να κάνει το χατίρι του γιου της και έδωσε διαταγή να θανατωθούν όλες οι μέλισσες του βασιλείου. Έτσι και έγινε, ο Πάρης ικανοποιήθηκε επειδή την άνοιξη δεν ακουγόταν ζουζουνίσματα από μέλισσες. Το καλοκαίρι δεν ωρίμασαν φρούτα και οι  καρποί λιγόστεψαν,  πείνα έπεσε στο βασίλειο. 
  Ο Πάρης με τους γονείς του έκαναν βόλτα στο βασίλειο, αλλά ερημιά και φτώχια είχε παντού. Σκεφτικοί και μετανοιωμένοι και οι τρεις έψαχναν να βρουν λύση. Ο  Πάρης αισθανόταν υπεύθυνος για αυτή την καταστροφή και αποφάσισε να ταξιδέψει για να μπορέσει να βρει μέλισσες και να τις φέρει στο βασίλειο.

  Ξεκίνησε νωρίς το πρωί, γύρισε βουνά, συνάντησε ποτάμια, είδε τον ωκεανό ν’ απλώνεται απέραντος μπροστά του και εντυπωσιάστηκε, ώσπου έφτασε στο βασίλειο των μελισσών.

  Εκεί, μετανοιωμένος, διηγήθηκε σε όλους τι είχε κάνει, ζήτησε συγνώμη και   παρακάλεσε  να του δώσουν μερικές μέλισσες. Εκείνοι τον ρώτησαν αν θα τις προσέχει, τους διαβεβαίωσε ότι θα τις προσέχει  και του έδωσαν μια κυψέλη γεμάτη  μέλισσες. Αφού  ευχαρίστησε, πήρε το δρόμο της επιστροφής για τη σιγουριά του παλατιού και ύστερα από πολλές περιπέτειες και προστατεύοντας το πολύτιμο φορτίο  έφτασε ταλαιπωρημένος αλλά χαρούμενος.

 Όλοι ήταν χαρούμενοι, που τελείωσαν τα ψέματα και γιόρταζαν αυτή τη νέα μέρα που  καθιερώθηκε στο βασίλειο ως μέρα της μέλισσας και της παραγωγής και στήνονται μεγάλες γιορτές από τότε μέχρι σήμερα ακόμη! 

Παρακάτω παρατίθεται το βίντεο που δημιουργήθηκε στα πλαίσια του Μαθήματος.

    



Μη επαγγελματική χρήση. 
Μόνο για σκοπούς ενημέρωσης και με αναφορά του δημιουργού.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ 



Δημοφιλείς αναρτήσεις

Ευχαριστούμε για την επίσκεψη ❤️

Ευχαριστούμε για το χρόνο που αφιερώσατε να αφήσετε ένα μήνυμα! Μας αρέσει να διαβάζουμε τα σχόλιά σας. Θα προσπαθούμε πάντα να ανταποδίδουμε την επίσκεψή σας. Όλες οι εικόνες καθώς και οι αφηγήσεις έχουν πνευματικά δικαιώματα που ανήκουν στον δημιουργό και προστατεύονται από διεθνείς και εθνικούς νόμους. Αν αναγνωρίσετε τον εαυτό σας σε κάποια φωτογραφία και δε θέλετε παρακαλούμε ενημερώστε μας να την κατεβάσουμε. Για οτιδήποτε θέλετε να αναπαραγάγετε μπορείτε να επικοινωνήσετε.

Χώρες

Flag Counter